top of page

Messages you need to know

Read more

We closely follow the latest news, trends and changes in the industry. Perhaps that's why we are a leading player in the industry. Check out the latest industry news as well as helpful accounting tips and other financial management articles. We strive to ensure that our clients achieve their goals and we are pleased when the media pay attention to our efforts. Discover all the                                                                      latest achievements of our constantly growing company.

Glass Buildings

ZUS 2022

21 stycznia 2022

Składka zdrowotna - styczeń 2022 

Główny Urząd Statystyczny opublikował dziś wartość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw włącznie z wypłatami z zysku za czwarty kwartał 2021 roku. To właśnie ta wartość stanowi podstawę do wyliczenia składki zdrowotnej za styczeń 2022 dla osób prowadzących działalność gospodarczą. To przeciętne miesięczne wynagrodzenie wg GUS wyniosło 6221,04 zł.

Podstawę wyliczenia składki zdrowotnej za styczeń 2022 stanowi 75% tej wartości, czyli kwota 4665,78 zł.

 

Składka zdrowotna za styczeń 2022 wynosi 9% tej podstawy, zarówno w przypadku osób rozliczających się według skali podatkowej, jak i w przypadku liniowców.  Składka styczniowa wyniesie zatem 419,92 zł.

UWAGA! Składka zdrowotna w tej wysokości obowiązywać będzie tylko przez jeden miesiąc.

Już od lutego bowiem zaczną obowiązywać nowe zasady naliczania składki zdrowotnej, której wysokość uzależniona będzie od poziomu osiąganych dochodów. 

Składka zdrowotna - luty 2022 - grudzień 2022 

Składka zdrowotna a podatek liniowy

Przedsiębiorcy rozliczający się podatkiem liniowym, w 2022 roku zapłacą nową składkę zdrowotną, której wysokość uzależniona będzie od dochodu firmy. W przypadku liniowców składka zdrowotna wynosić będzie 4,9% realnego dochodu przedsiębiorcy.

 

Wysokość składki odprowadzanej za dany miesiąc obliczana będzie na podstawie dochodu osiągniętego w miesiącu poprzednim. Przykładowo, wysokość składki zdrowotnej za miesiąc luty (płatnej w marcu) kalkulowana będzie na podstawie dochodu osiągniętego w styczniu.

 

Nowe przepisy wprowadzają też pojęcie składki minimalnej. Przedsiębiorca zapłaci zatem składkę zdrowotną nawet wtedy, gdy w danym miesiącu osiągnie stratę. Minimalna wysokość składki zdrowotnej określona została na poziomie odpowiadającym 9% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

 

W 2022 roku wynagrodzenie minimalne wynosić będzie 3010 zł, w związku z czym minimalna kwota składki zdrowotnej wyniesie 270,90 zł. Oznacza to, że składka minimalna obowiązywać będzie dla miesięcznych dochodów w przedziale od 0 zł do 5510 zł. Dla dochodów powyżej 5510 zł, składka naliczana będzie jako 4,9% dochodu.

Składka zdrowotna a skala podatkowa

Nieco inaczej wyliczana będzie nowa składka zdrowotna w przypadku przedsiębiorców rozliczających się według skali podatkowej. Firmy, które dokonały takiej formy opodatkowania, również zapłacą składkę zdrowotną, której wysokość uzależniona będzie od dochodu. W tym przypadku jednak składka wynosić będzie aż 9% dochodu firmy.

Również i w tym przypadku obowiązywać będzie składka minimalna w wysokości 9% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Podobnie jak w przypadku liniowców, minimalna składka zdrowotna w 2022 roku wynosić będzie 270,90 zł. Oznacza to, że przy wyborze skali podatkowej, składka minimalna obowiązywać będzie dla miesięcznych dochodów w przedziale od 0 zł do 3010 zł. Dla dochodów powyżej 3010 zł, składka naliczana będzie jako 9% dochodu.

Czy to oznacza, że w nowym systemie podatkowym podatek liniowy będzie zawsze korzystniejszy od skali podatkowej? Niekoniecznie. Musimy bowiem pamiętać, iż rozliczanie PIT według skali podatkowej wiąże się z możliwością wykorzystania ulg, odliczeń i innych preferencji, które - co do zasady - są niedostępne przy podatku liniowym.

Przypomnijmy również, że opisane powyżej zasady dotyczące składki za styczeń 2022 dotyczą jedynie dwóch grup przedsiębiorców, tj. liniowców oraz osób rozliczających się według skali podatkowej.

Zasady te nie obowiązują jednak w przypadku firm rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

 

Ryczałtowcy zapłacą bowiem stałą składkę zdrowotną za wszystkie miesiące 2022 roku.( poniżej): 

 

Poniżej pozostałe składki ZUS na rok 2022

 

 

Składki ZUS.png
Ryczałt.png
Inside Business

Polski Ład - zmiany

VAT - a package of changes, the so-called SLIM VAT

January 29, 2021

VAT - a package of changes, the so-called SLIM VAT

The new regulations introduce, among others:

  1. for VAT deduction without the obligation to correct (for monthly settlements) extended to three months following the month in which the right to deduct arose,

  2. a clear obligation to apply the split payment mechanism to receivables exceeding PLN 15,000,

  3. in the case of domestic sales and intra-Community acquisition of goods - a clear obligation to correct the tax base "in plus" in the settlement for the tax period in which the reason for the increase in the tax base occurred,

  4. elimination of the condition of obtaining confirmation of receipt of corrective invoices "in minus",

  5. increased limit for unchecked gifts of small value up to PLN 20 and a clear indication that the limit for registered gifts of up to PLN 100 applies to the net amount,

  6. excluding the possibility of subjective exemption for taxpayers selling accessories for motor vehicles and motorcycles,

  7. extending the date of export of goods to maintain the 0% rate when taxing advance payments related to the export of goods - up to 6 months,

  8. possibility of using common exchange rates in VAT, PIT and CIT,

  9. the possibility of deducting VAT on accommodation services purchased for resale,

  10. electronic document circulation system in the VAT refund procedure for travelers and the obligation to use an online cash register for taxpayers making TAX FREE sales (from 2022),

  11. limiting the protection of WIS when it is used in transactions constituting an abuse of law,

  12. limitation of WIS validity to 5 years,

  13. PKWiU 2015 classification for the purposes of defining goods from Annex 15 to the VAT Act,

Office Conference

Income taxes - restrictions on recognizing cross-border payments as tax deductible costs (hybrid structures)

January 29, 2021

The provisions of the CIT Act limit the possibility of recognizing as a tax cost cross-border payments which, due to differences in tax regulations of two countries, result in:

  1. deduction without recognition of income - i.e. deduction of an expenditure from the tax base in one country without simultaneously recognizing the expenditure in the tax base in the other country or

  2. double deduction - deduction of expenditure in more than one country.

The restriction applies only to expenditure related to the existing relationships between entities or arising under a structural arrangement (i.e. an arrangement aimed at creating the above-mentioned discrepancy in the tax classification of a given expenditure).

Wall Street

Income taxes - new preferences for investment activities

January 29, 2021

The act provides for two alternative taxation options, i.e.

  1. lump sum on income of capital companies - the so-called Estonian CIT linking taxable income with the categories of balance sheet law and consisting in a significant modification of the basic tax rules;

  2. a special investment fund that allows for faster settlement of depreciation of fixed assets in tax costs, taking into account the current taxation rules in force in the CIT Act.

The formal condition for using the first form of taxation is to submit a notification to the tax office on the choice of the lump sum by the end of the first month of the tax year in which the lump sum is to be applied.

Additionally, the above-mentioned the lump sum may be applied by joint-stock companies and limited liability companies that meet all of the following conditions:

  1. the company's revenues may not exceed PLN 100 million;

  2. the shareholders of the company are only natural persons;

  3. the company has no shares in other entities;

  4. the company employs at least 3 people (excluding shareholders);

  5. the company's passive income does not exceed its operating income;

  6. the company incurs capital expenditure.

If lump sum taxation on the income of capital companies is chosen, this method must be applied for at least 4 years.

The flat rate is 15% (in the case of a small taxpayer) and 25% in the case of other taxpayers, with the possibility of a reduction if the company incurs capital expenditure.

Biuro biuro okno

Income taxes - extension of the personal scope of the CIT Act

January 29, 2021

The new regulations provide for the application of corporate income tax to:

  1. limited partnerships with their seat or management board in the territory of the Republic of Poland,

  2. general partnerships whose partners are not only natural persons and in the case of which the taxpayers of income tax participating in the profits have not been disclosed.

A general partner of a limited partnership has the right to deduct the CIT paid by the company from his income tax in proportion to his shares.

Limited partners are entitled to an exemption of 50% of revenues obtained from participation in the profits of the limited partnership, but not more than PLN 60,000 in the tax year. The exemption does not apply to entities related to the general partner of a given limited partnership.

kalkulator

Income taxes - extension of the scope of application of the lump sum on recorded revenues

January 29, 2021

The new regulations provide for an increase in the income limit (from EUR 250,000 to EUR 2 million) which determines the choice of lump-sum taxation on registered income, the extension of the catalog of revenues taxed with a lump sum on recorded revenues and the introduction of preferential tax rates (e.g. a reduced rate of 17% for revenues generated in the scope of professions or the 10% rate for revenues from the provision of real estate purchase and sale services).

The lump sum may be taxable on rental income obtained as part of business activity,

business Man

Income taxes - catalog of other changes

January 29, 2021

The new regulations include:

  1. an increase in the limit of revenues from the current fiscal year from EUR 1.2 million to EUR 2 million, entitling to a reduced 9% CIT rate;

  2. covering the provisions on transfer pricing of transactions with entities having their place of residence, seat or management in the so-called tax havens, as well as the extension of the scope of local transfer pricing documentation for the indicated transaction to include the economic justification of the transaction;

  3. introduction of the so-called real estate companies to be required to withhold as income tax payer in the case of cross-border sales of shares in the company itself;

  4. introducing an obligation for the largest taxpayers to publish information about the implemented tax strategy, including in particular:

    1. information about the processes and procedures for managing the performance of obligations under the tax law applied by the taxpayer

    2. voluntary forms of cooperation with tax authorities,

    3. information on the number of information on tax schemes provided to the Head of KAS,

    4. information on selected transactions with related entities

    5. information on planned or undertaken restructuring activities

    6. information on submitted applications for a tax interpretation, binding rate information, binding excise information,

    7. information on tax settlements in the so-called tax havens.

The obligation to publish the tax strategy applies to tax capital groups and taxpayers with revenues exceeding EUR 50 million.

Income taxes - estimation standards of income from special departments of agricultural production

The new regulations define the standards for estimating income from special departments of agricultural production in force in 2021.

Wiadomości: Aktualności
Glass Buildings

Polski Ład: Zmiany w CIT od 2022 r.

W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2022 r. przepisów Polskiego Ładu zmienią się przepisy dotyczące  tzw. estońskiego CIT – alternatywnej wersji podatku dochodowego dla polskich spółek. Poza tym dokonają się zmiany  w zakresie podatku u źródła oraz zmiany w przepisach o CFC. Na jakie zmiany muszą się przygotować podatnicy płacący CIT? - odpowiadamy

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych "Polski ład"  przewiduje między innymi:

  • zmiany w zakresie estońskiego CIT,

  • zmiany w zakresie podatku u źródła,

  • Zmiany w opodatkowaniu jednostek kontrolowanych (CFC)

Zmiany w estońskim CIT

Opodatkowanie estońskim CIT-em będzie od 2022 r. skierowane do spółek z o.o., akcyjnych, prostych spółek akcyjnych, komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych. Warunkiem będzie jednak, żeby ich udziałowcami, wspólnikami lub akcjonariuszami były wyłączenie osoby fizyczne (mogą to być zarówno polscy, jak i zagraniczni rezydenci podatkowi).

Aby skorzystać z tego rozwiązania, spółka będzie musiała w szczególności:

  • zatrudniać na podstawie umowy o pracę (lub innej umowy podlegającej ZUS) co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełen etat przez większość roku podatkowego;

  • w przypadku małych podatników (do 2m EUR przychodów) w pierwszym roku warunkiem jest zatrudnianie 1 pracownika;

  • przewidziano dodatkowe preferencje dla podatników rozpoczynających działalność;

  • spółka nie może posiadać udziałów lub akcji w innych podmiotach;

  • spółka musi osiągać większość swojego przychodu z działalności operacyjnej (przychody pasywne m.in. z wierzytelności, odsetek, poręczeń i gwarancji nie mogą stanowić więcej niż 50% przychodów);

  • spółka nie może sporządzać sprawozdań finansowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości.

Spółka w myśl nowych przepisów zapłaci podatek dopiero w momencie wypłaty zysku do wspólnika. W takim przypadku stawka ryczałtu (estońskiego CIT płaconego przez spółkę) będzie wynosić:

  • 10% dla małych podatników

Wybierając opodatkowanie estońskim CIT-em, podmiot gospodarczy na moment rozpoczęcia korzystania z tej formy opodatkowania będzie zobowiązany do kalkulacji tzw. dochodu z tytułu różnic pomiędzy wynikiem księgowym i podatkowym oraz ewentualnego dochodu z przekształcenia (gdy podatnik powstał w wyniku przekształcenia). Jeżeli podatnik będzie objęty ryczałtem dłużej niż 4 lata, obowiązek zapłaty podatku od dochodu z tytułu różnic przejściowych wygaśnie. Podatnik, który będzie chciał wyjść z reżimu opodatkowania ryczałtem (estońskim CIT-em) i nie będzie wypłacał zysku, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku – podatek będzie płatny dopiero w dacie faktycznej dystrybucji zysku.

Ukryte dywidendy

W związku z "Polskim ładem" od 2023 r. wejdą zmiany dotyczące tzw. ukrytej dywidendy. Fiskus będzie przyglądał się ze szczególną uwagą transakcjom między spółką a jej udziałowcem lub osobą z nią powiązaną (żoną/mężem, dziećmi, innym członkiem rodziny). 

Do wypłat stanowiących ukrytą dywidendę należy zaliczyć w szczególności:

  • koszty, których wysokość uzależniona jest od osiągniętego przez podatnika zysku lub jego wysokości (ale nie od przychodu!);

  • transakcje, których cena nie jest ustalona na poziomie rynkowym;

  • wynagrodzenie za korzystanie z aktywów należących do wspólnika lub podmiotów powiązanych, które były wcześniej własnością podatnika.

Zmiany w podatku u źródła

Wprowadzone w ramach Polskiego ładu zmiany w podatku u źródła to: 

  • Doprecyzowanie definicji rzeczywistego właściciela.

  • Zróżnicowanie wymagań stawianych płatnikom  w dochowaniu należytej staranności przy weryfikowaniu warunków do zastosowania niższej stawki podatku albo zwolnienia.

  • Mechanizm „WHT refund” – zawężenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego do płatności o charakterze biernym i podmiotów powiązanych.

  • Oświadczenie płatnika – sposób reprezentacji.

  • Wyłączenie z mechanizmu „WHT refund” dywidend wypłacanych na rzecz polskich rezydentów.

  • Rozszerzenie  zakresu przedmiotowego opinii o stosowaniu zwolnienia o preferencje wynikające z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania – zmiana nazwy na „opinia o stosowaniu preferencji”. Wprowadzenie tych regulacji także do ustawy o PIT.

  • Powiązanie wymogów proceduralnych z przesłankami prawa materialnego (dowodzenie statusu rzeczywistego właściciela w procedurze zwrotu podatku).

  • Certyfikat rezydencji – również kopii.

Zmiany w opodatkowaniu jednostek kontrolowanych (CFC)

Kwestia podatku od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej została określona w art. 30f ustawy o PIT oraz art. 24a ustawy o CIT. Zgodnie z przepisem dochód osiągany przez polskiego podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej powinien być opodatkowany wg stawki 19%. Jeżeli zagraniczna spółka jest zarejestrowana w raju podatkowym, to automatycznie podlega przepisom w zakresie CFC.

Na skutek przepisów „Polskiego ładu”:

  • doprecyzowano warunki uznania jednostki za zagraniczną jednostkę kontrolowaną w ramach Kategorii 3

  • dokonano zmiany polegającej na tym, że za CFC uważa się podmiot, w którym polski podatnik posiada udziały, prawa głosu lub udział w zysku samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub z innymi podatnikami z RP. Przy czym przez innych podatników należy rozumieć podatników, którzy posiadają co najmniej 25% udziałów w kapitale lub co najmniej 25% praw głosu w zarządzaniu jednostką lub 25% prawa do uczestnictwa  w zysku spółki;

  • rozszerzeno katalog przychodów pasywnych osiąganych przez zagraniczne jednostki o takie przychody jak: przychody ze świadczonych usług niematerialnych (np. usług doradczych, księgowych, badania rynku itp.), przychody z najmu, podnajmu i innych umów o podobnym charakterze, przychody ze sprzedaży towarów lub produktów zakupionych od podmiotów powiązanych lub sprzedawanych na ich rzecz;

  • wskazano, że różnica pomiędzy faktycznie zapłaconym podatkiem a podatkiem, który jednostka ta zapłaciłaby w Polsce powinna wynosić co najmniej 25% podatku dochodowego.

  • dodano nową kategorie zagranicznych jednostek kontrolowanych – Kategoria 4 – zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:

  1. spełnienie warunku posiadania 50% udziałów w kapitale, prawach głosu w organach lub udziału w zysku/ sprawowaniu kontroli, jak w przypadku Kategorii 3;

  2. różnica pomiędzy faktycznie zapłaconym podatkiem, a podatkiem, który zapłaciłaby ta jednostka w Polsce wynosi co najmniej 25% podatku dochodowego;

  3. przychody tej jednostki są nie niższe niż 30% sumy wartości posiadanych:

a) udziałów w innych spółkach/ instytucjach wspólnego inwestowania,

b) nieruchomości lub ruchomości będących własnością albo współwłasnością podatnika lub używanych przez niego na podstawie umowy leasingu

c) wartości niematerialnych i prawnych.

aktywa wskazane powyżej powinny stanowić co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki.

  • dodano Kategorie 5 – zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:

a) spełnienie warunku posiadania 50% udziałów w kapitale, prawach głosu w organach lub udziału w zysku/ sprawowaniu kontroli, jak w przypadku Kategorii 3;

b) przekroczenie dochodu obliczonego według wzoru wskazanego w ustawie, tj.: (b + c +d) x 20%,

w którym poszczególne litery oznaczają:

b –       wartość bilansową aktywów jednostki,

c –       roczne koszty zatrudnienia jednostki,

d –       zakumulowaną (zsumowaną) dotychczasową wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości;

  • mniej niż 75% przychodów tej jednostki pochodzi z transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd, rejestrację lub położenie w tym samym państwie co ta jednostka;

  • różnica pomiędzy faktycznie zapłaconym podatkiem, a podatkiem, który zapłaciłaby ta jednostka w Polsce wynosi co najmniej 25% od podatku dochodowego.

Wprowadzane zmiany w zakresie CFC sprowadzają się przede wszystkim do rozszerzenia katalogu jednostek uznawanych za zagraniczne jednostki kontrolowane. Według uzasadnienia do ustawy tak sformułowane przepisy mają zapobiec unikaniu opodatkowania przez tworzenie tzw. „spółek wydmuszek” posiadających bardzo duże aktywa, ale nie generujących przychodu lub generujących go w bardzo małym zakresie.

Źródło: www.pit.pl

bottom of page